torsdag den 5. september 2013
Åbent hus i Årslev
Åbent hus på Institut for Grønsager, hvor vi så på enormt mange spidskål. De så umiddelbart ret ens ud, men kom vi nærmere på, fik dem skåret over og smagt på dem, så er der rigtig mange forskelle!
mandag den 2. september 2013
Rundt om radiserne på Høstmarkedet
Det væltede ind med mennesker, 3000 lagde vejen forbi Høstmarkedet på Barritskov. Lars Henrik fra Aarhus Universitet tegnede og fortalte og viste rundt med fokus på radisser.
Persille-smagning
Så blev det tid til den store smagsdyst de forskellige persillesorter imellem. Det var en hård konkurrence mellem sorten Driva og Curlina der blev dømt af en kyndig flok gæster på årets høstmarked her på Barritskov.
Interessant nok gik Curlina både med sejren som den bedst smagende, -men også som den mindst velsmagende. Mange mente at Curlina havde en skarp og bitter smag, noget der godt kan skille vandene. Driva blev derimod bedømt som mild, blid og rund i smagen og fik flest stemmer mellem bedst og mindst velsmagende.
Vores kok på Barritskov Mette vurderede også Driva som mild og Curlina som stærk og pebret.
Så mon ikke man kan kalde Curlina en rigtig power-persille og Driva for den mere blide.
Interessant nok gik Curlina både med sejren som den bedst smagende, -men også som den mindst velsmagende. Mange mente at Curlina havde en skarp og bitter smag, noget der godt kan skille vandene. Driva blev derimod bedømt som mild, blid og rund i smagen og fik flest stemmer mellem bedst og mindst velsmagende.
Vores kok på Barritskov Mette vurderede også Driva som mild og Curlina som stærk og pebret.
Så mon ikke man kan kalde Curlina en rigtig power-persille og Driva for den mere blide.
![]() |
| Persillesorten Driva |
![]() |
| Persillesorten Curlina |
Etiketter:
Barritskov,
Krydderurter,
NordGen,
persille,
Smagning
fredag den 23. august 2013
Høstvarm sommer
Hvis I synes, vi er lidt fraværende, er det fordi, vi høster på livet løs. Hveden kom først, derefter havren og nu til sidst rug. Billedet er fra Hvedehøsten sidste uge. I høst er det lange dage, så vi når ikke rigtig ind til bloggen. Så kan vi holde Høstmarked d. 31. aug./1. september, og så er vi klar ved bloggen igen!
Vi ses!
Vi ses!
lørdag den 17. august 2013
Kørvel
En kørvel, der strutter i marken. Spændende om vi kan få kørvel ind i de opskrifterne så den igen kan komme på de danske spiseborde.
Etiketter:
Barritskov,
Krydderurter,
Kørvel,
Opskrifter
onsdag den 14. august 2013
Majroerne titter op
I år har vi sået majroerne, så de kan vises frem til Æblets dag på Dansk Landbrugsmuseum. De titter op ad jorden nu, og fremspiringen er fin.
tirsdag den 13. august 2013
Fluer i bur
Denne gang er det ikke planterne, vi vil tale om men Fluerne. Vi har i sommer købt en del maddiker, som vi har klækket til spyfluer. De er nu sat ud i marken i et specialbygget bur, så de kan passe de opgaver, vi giver dem. Fluerne har ingen arbejdstidsregler, så de bliver bare på arbejde. deres arbejde er at bestøve 2 af vores oreganosorter, som der mangler frø af i NordGens samling. For ikke at få "forurening" ved bestøvningen burer vi en sort af oregano inde sammen med fluer. Fluerne tager sig så på helt naturlig vis af at få produceret nye individer.
Etiketter:
Barritskov,
Bestøvning,
Krydderurter,
NordGen,
Oregano
Abonner på:
Opslag (Atom)


