tirsdag den 5. maj 2015

Ny praktikant hos Aarstiderne

Hej alle, på billedet ser i mig(Jacob), i gang med at luge peberrod. Jeg er ny praktikant hos Aarstiderne på Krogerup Avlsgaard i Humlebæk.  Jeg har en bachelor i biologi og studerer nu en agronomkandidat på Københavns Universitet. Jeg skal hen over de næste par måneder arbejde med projekterne "Fortidens frø - fremtidens mad" og "Fladekompost". Jeg interesserer mig for alt der har med bæredygtigt landbrug at gøre, som bl.a. "permakultur", "holistic management" og desuden for at tilberede og spise det vi producerer. Med mine forskellige interesser for både dyrkning og madlavning, ser jeg frem til at bidrage til projekterne. På bloggen kan I løbende følge med i projekterne.

tirsdag den 14. april 2015

Persillen spirer - nu er det forår



På Barritskov er vi i fuld gang med at så persille til vores krydderurte projekt, "Bæredygtig Udnyttelse af Gamle Frøformerede Danske Krydderurter". Frø fra 11 forskellige persillesorter blev sået i jordpotter for 3 uger siden. Nu har vi været ude at se til dem for at få en opfattelse af, om de forskellige sorters spiringsevne passer til vores udregninger. Når persillen bliver sået, er det ikke tilfældigt hvor mange frø vi lægger i hver jordpotte for at opnå 3 planter pr. potte, som er vores mål. Det udregnes nemlig ud fra spiringsprocenten hos hver sort. For at give et eksempel: sorten Driva har en spiringsprocent på 100. Derfor lægger vi 3 frø i jordpotten, da vi forventer de alle vil spire. Sorten Ekstra Moskruset Regina derimod har en spiringsprocent på 36, og vi skal derfor helt op på 8 frø pr. jordpotte, for at opnå vores mål om 3 planter pr. potte.

torsdag den 2. april 2015

Kørvel smagning

Svend, Ole og Mie i Aarstidernes køkken på Barritskov

På Barritskov har vi smagt på kørvel fra vores projekt "Bæredygtig Udnyttelse af Gamle Frøformerede Danske Krydderurter". Svend og Chris, som står for projektet, har bedt kokkene Ole og Mie om at smage med. De to sorter der blev smagt på var: Kruset Curla og Almindelig Reno. I efteråret blev begge sorter taget op af forsøgsmarken og derefter flyttet ind i drivhuset for at overvintre.  Det gjort vi for at sikre os, at vi havde planter nok til at høste frø fra. Krydderurter dyrket i drivhus har ofte mindre smag, end krydderurter dyrket under åben himmel.      
Det viste sig, at der stort set ikke var nogen forskel i smagen på de to kørvelsorter, udover at "Kruset Curla" var en anelse mere kraftfuld. Vi smager også på det 2015-hold, som bliver plantet udenfor i løbet af maj måned.  Jeg forventer en kraftigere smag af begge sorter, når de få lov at være udenfor.   

lørdag den 21. marts 2015

Biodynamisk iagttagelsesteknik eller bare forårsfornemmelser?


  

Har han glemt læsebrillerne? Eller tabt sin kontaktlinse? Eller er han uddannet i Biodynamisk iagttagelsesteknik, hvor han forsøger at føle sig som en plante? Eller er det bare den sædvanlige fuldkommen kriblende, krablende fornemmelse af, at nogle få graders forskel og lidt længere dage kan få alle safter, biller, sværmere og planter til at flytte på sig. Her i Barrit er det purløgen blandt krydderurterne, der lægger klart først fra land. Kørvel må stå i plasttunnel for at overvintre, så vi snart kan få den til at blomstre og sætte nye frø til genpuljen i Nordgen!

tirsdag den 24. februar 2015

Nyt drivhus i Barritskov, så venter vi bare på forår.

 
Det nye drivhus i Barritskov.
 
 
 
                 Nu venter vi bare på forår, så vi kan komme igang med at bruge drivhuset.

tirsdag den 3. februar 2015

Nyt hoved her på siden

Frida skal være i praktik på Krogerup Avlsgaard fra april og sommeren over, så hende vil I høre mere til her på bloggen med nyt om spidskål/broccoli, krydderurter og timian. Frida er studerende på KU-science og læser plantevidenskab. Men nu skal vi lige have skrabet sneen af jorden, før vi kan komme rigtig i gang med sæsonen.

fredag den 19. december 2014

Årets sidste smagning


Lige op til jul skyllede vi munden godt og smagte på de rå løg, vi nu har dyrket i 3 år. De gamle løgsorter har overraskende stærke smage, selv her ind under julen, så vi måtte tage mange dybe vejrtrækninger. Resultatet af 2 gartnere og 2 kokkes vurderinger kom således ud!
  
Hav en god og løgerlig jul!